Pedagogiska program2019-11-06T15:22:04+00:00

Aktuella skolprogram hösten 2019

På Exploratoriet finns skolprogram för olika åldersgrupper och med inriktningar inom naturvetenskap, teknik och matematik.
Våra teman är kopplade till läroplanen och kan utgöra ett komplement till undervisningen. Vi strävar efter att ge en upplevelse och ett bestående minne av besöket på Exploratoriet.
Kunskap är kul!

Årskurs F-3

Trollmor och de magiska glasen – färgsaga med färgexperiment


Bokningsbart:
vecka 37 – 43,  i samarbete med Barn- och Fritidsprogrammet, Baldergymnasiet. FULLBOKAT
För förskoleklasser – åk 2 
Grupp om max 24 barn.
Tid: 60 min.
Upplägg: Inledningen är en saga Trollmor och de magiska glasen. Sedan får eleverna själva göra ett teknik- och kemiuppdrag i laborationssalen.
Vi avrundar med ett gemensamt experiment, trollmors magiska tårta.

Hur gör man rödkålsvatten? Se Skolkemi från Umeå universitet
Rödkål som pH-indikator

Gör en bokningsförfrågan för din grupp>>

Experimentråttan i full fart

Källsortering och sopskoj med råttan och räven

Årskurs 3 Helklass och halvklass
Tid: ca 90 minuter totalt
Bokningsbara tider: Bokningsbar från vårterminen 2020 v.3
Innehåll:
  Hur vi kan förebygga avfall? Varför är det så viktigt att sortera direkt vid källan, i hemmet, på skolan och på jobbet? Eleverna får spela Skellefteå kommuns källsorteringsspel med ”riktiga” sopor. Vad kan man spola ner i toaletten?  Vi gör också en Klimatsmart loop med dominokort Exploratoriets experiment- och källsorteringsråtta lär ut några bus och knep, som ni kan prova på i klassrummet också.
Programmet är utvecklat tillsammans med Skellefteå kommun, Avfall och Återvinning.  
Boka för din klass. Till bokningsförfrågan>>

Mer om programmet och kopplingar till läroplanen (lgr11)
Beskrivningar på källsorteringsråttans experiment: Skumorm>> Rulla burk>> Lyfta glas>>

Solen, månen och vi på jorden

Solen, månen och vi på jorden

Årskurs 2,3. Helklass och halvklass
Tid: 90 minuter.
Bokningsbart:  Höstterminen 2019, vecka 49 – 51 och vårterminen 2020 vecka 3 -9.

Innehåll:
Storleksjämförelser mellan himlakroppar. Hur många år går vi tillsammans runt solen vid Telluriet? Ser du gubben i månen eller något annat?
Eleverna bygger med 4DFrame och Lego för att bo, färdas, forska och kommunicera på månen och planeten Mars.
Med filmklipp från European Space Agency) ESA Space for kids . Några välkända stjärnbilder att känna igen på natthimlen i vinter visas i Planetariet.

Begrepp: År, halvår, månad, himlakropp, måne, planet, dvärgplanet, rymdstation, omloppsbana.

Boka för din klass. Till bokningsförfrågan>>

Ledande deg

Årskurs F-3

Inspiration och workshop vid Lärarförbundets höstmöte 23 oktober 2019.

Ledande deg, Exploratoriets uppdragskort:

ledande deg NYA 1-2_2019

ledande deg NYA 3-4_2019

ledande deg NYA 5-6_2019

ledande deg NYA 7-8_2019

ledande deg NYA 9-10_2019

Recept till en bra, ledande deg hittar du på Nationellt resurscentrum för fysik
Recept på ledande deg

Årskurs 4-6

LittleBits och Tekniklego på veckoturné

Årskurs: 4-6 Helklass
Bokningsbart veckovis. HÖSTTERMINEN 2019 Fullbokad!
Upplägg:
Besök av Exploratoriet och introduktion av littleBits i klassrummet, t ex en måndag (60 min.) följs av eget arbete Eleverna jobbar två och två. Klassen får låna littleBits och tekniklego från Exploratoriet under en vecka. Vernissage och visningar för varann och kanske särskilt inbjudna mot slutet av veckan.
LittleBits är elektroniska komponenter/moduler som kopplas samman till en krets för att tillsammans utföra olika funktioner.

Gör en bokningsförfrågan>>

Mer om programmet och koppling till Lgr11: Skolprogram littleBits 4 – 6 på veckoturné

Vatten är livet

Årskurs 4-5 Helklass och halvklass
Tid: ca 90 minuter
Bokningsbara tider i höst: Vecka 38 – 43.
Innehåll: 
Alla människor, djur och växter på jorden har en sak gemensamt. De behöver vatten för att kunna leva och därför måste vi vara rädda om vårt vatten. Eleverna jobbar laborativt med vattenrening, bygger vatten- och avloppssystem till våra hushåll. Vad får man spola ner i toaletten egentligen? Tillgång till rent vatten ur en kran är långt ifrån självklart för alla människor på jorden. Eleverna får praktiskt prova hur det kan vara att behöva bära hem sitt dricksvatten och ta del av en kortfilm om hur en familj i Madagaskar löser det.

Programmet utvecklas med Skellefteå kommun, Avfall och Återvinning.  
Boka för din klass. Till bokningsförfrågan>>

Här hittar du uppdragen i utställningarna från programmet, om du vill följa upp med din grupp, tillbaka på skolan.

Uppdragskort Vattentorn och enkel 1000 liter åk4
Uppdragskort Jämför vattnets temperatur badvatten
Uppdragskort Kranvatten eller flaskvatten?
Uppdragskort Papper som papper!
Uppdragskort Bära hem vatten varje dag

EV3 går under jord/ Från fynd till metall

Årskurs 4-6 2 x halvklass
Tid: 120 minuter
Bokningsbara tider: Ej bokningsbart i höst.
Innehåll:
Blockprogrammering av EV3-robotar i gruvmiljö. Eleverna jobbar två och två vid datorn och löser uppdraget med lastaren( EV3-robot) som ska lasta malm efter sprängning för vidare transport upp ur berget.
Den andra halvklassen jobbar med uppdrag i utställningen med anknytning till framställning av metaller, såväl återvinning som gruvbrytning.
Den delen av programmet utvecklas under hösten 2019.

Boka för din klass. Till bokningsförfrågan>>

Fira Kemins Dag med Exploratoriet

Årskurs 4-6, materialpaket till 8 klasser på besök under veckan.
Bokningsbart: 21-25 oktober FULLBOKAT
Bakgrund:
Som Science Center har vi beställt materialpaket för mellanstadieklasser som vill besöka oss under veckan efter Kemins Dag i höst. Kemins Dag är ett årligt återkommande arrangemang med mål att väcka och sprida intresse för kemi hos unga. Kemins Dag firas i hela landet med hjälp av materialpaket med experiment.

Pedagoger från Kemilärarnas Resurscentrum, Tom Tits, Fenomenalen och Xperimentlust har tagit fram experimenten, kemikalier och annat material kommer från medlemsföretag i Innovations- och kemiindustrierna i Sverige (IKEM).

Boka för din klass. Till bokningsförfrågan>>

Videotävling i samband med Kemins Dag

Tävling – Fånga kemins grundläggande beståndsdelar!

Elever i grundskolan åk 4-6 bjuds in att vara med och tävla om att göra en film på temat grundämnen. Bakgrunden är att FN har utsett 2019 till Internationella året för periodiska systemet. Vinnarna offentliggörs sedan på Kemins Dag, den 18 oktober
Se några av de vinnande bidragen här:

Det var den ryske kemisten Mendelejev som för 150 år sedan publicerade den första versionen av periodiska systemet, en innovation som ger oss en överblick över de grundämnen som finns och hur de reagerar med varandra. Man kan likna periodiska systemet vid en karta, som hjälper oss att orientera oss i kemins värld. Därför har det periodiska systemet haft en enorm betydelse för utvecklingen av många tekniker, nya material, medicin och livsmedelsprodukter.

I samband med 150-årsjubiléet utlyser IKEM nu tillsammans med ForskarFredag, Kemilärarnas resurscentrum (KRC), Svenska Nationalkommittén för kemi och Svenska Kemisamfundet en videotävling för skolor! Lärare och elever kan vara med och tävla om 5.000 kronor till klasskassan och ett besök på närmaste science center.

Uppdragskort i utställningarna

Årskurs 3-5
Tid: max 30 – 45 minuter med läraren som spindel i nätet
Upplägg:
Man jobbar tillsammans, lämpligen i par i utställningarna, där medföljande lärare är spindeln i nätet i utställningshallen. Eleverna jobbar tillsammans och resonerar kring uppdragen. Läraren kan följa upp uppdragen, åter på skolan. Korten visar med bilder vart man ska gå i utställningarna och lösa olika uppdrag. Totalt finns det ett tjugotal uppdragskort, något för kroppen och något för knoppen, tid för varje uppdrag ca 3-8 minuter.
Programmet är lämpligt som parallellprogram för t ex EV3 går under jord.
Uppdragskorten i maj 2019 var:
Uppdragskort Avfallstrappan x 2  Uppdragskort Björk + Ekosystem 
Uppdragskort Burkpiano och Spegel  Uppdragskort Karlavagnen och djur i trappen
Uppdragskort Pussel och mattekluring Uppdragskort Träd i skogen och björnens bo
PDF Uppdragskort Äggröra och bygg en damm PDF Uppdragskort Växtvägg och Inte darra
PDF Uppdragskort Räkna ringar och stapla muggar PDF Uppdragskort Mekanikväggen och klättra ljudmemory
PDF Uppdragskort Elektronikskrot och kända hus i staden

Årskurs 7 – 9

Baldergymnasiets Unga leder Unga för åttondeklasser

Årskurs 8
Bokningsbart: vecka 40 – 41, måndag, tisdag eller torsdag, förmiddag eller eftermiddag
Upplägg:

Under höstterminen genomför Baldergymnasiets elever vid Naturvetenskapliga programmet ett ledarskapstema. Under halvdagspass har tolv klasser från Skellefteås alla åttondeklasser möjlighet att ta del av gymnasieungdomarnas utbud av experiment och visningar och få veta mer om hur det kan vara att läsa Naturvetenskapligt program på Baldergymnasiet.

Fuktmätning med micro:bit

Bygg och programmera smarta styrningar med micro:bit

Årskurs 7-9 helklass
Tid ca 60 min

Förberedelser: Eleverna kan grunder i micro:bit; dess olika delar, uppbyggnad och har provat på simuleringsverktyget på datorn.
Tips på  förberedelser, kontakta Thomas Löfgren, Exploratoriet. thomas.lofgren@exploratoriet.se

Upplägg:
Eleverna jobbar två och två med uppdrag kopplade till smarta styrningar i samhället t ex styra vägbommar och larm. Vi jobbar med micro:bits, styrservon, olika sensorer och ljudkort. Varje uppdrag inleds med att eleverna bygger en konstruktion för att sedan övergå till programmering och styrning. Det finns fyra olika programmeringsuppdrag och varje uppdrag tar ca 60 min att genomföra. Vid ett besök hinner klassen göra ett uppdrag. Komplett material för alla fyra uppdrag kan lånas eller bokas som besök på Exploratoriet.
Förankring i läroplanen: Bygg och programmera med microbit_läroplanskopplingar_aug 2019
Exempel på programmeringsuppdrag:  vägbom 20190502
Boka för din klass. Till bokningsförfrågan>>

Smarta styrningar för framtiden 

Årskurs 7-9 helklass
Tid: ca 120 minuter

Programmets upplägg:
Vad är sensorer och var i samhället finns de idag? Vad är en smart soptunna och hur kan den bidra till hållbar utveckling? Leif Häggmark, Skebit berättar. Eleverna får sedan uppdraget att ta fram förslag för framtidens användning av smart teknik. Passet avslutas med en gemensam redovisning. Eleverna får också möjlighet att testa en intressant visualisering av luftkvalitetsdata i Hololens.
Förankring till läroplanen: Smarta styrningar i samhället_läroplanskopplingar_aug 2019

Boka för din klass: Till bokningsförfrågan>>
Sätt fart på turbinen

El och energi – för ett hållbart samhälle

Årskurs 7-9 Helklass
Del 1: Besök 1 (ca 90 min) på Exploratoriet
Vid det första besöket får eleverna göra ett antal experiment kopplat till elproduktion. Vi använder bl a ”vattenlandet” med fallhöjd, turbin, generator för att skapa elektricitet. Eleverna utforskar styrning av vattenflöde med hjälp av dammar.
Del 2: Arbete på skolan med energiuppdrag
I grupper om 3 – 4 elever, med fördel ämnesövergripande.
Del 3: Besök 2 (120 min) på Exploratoriet. Redovisningar för Skellefteå Kraft .
Representanter från företaget finns på plats; lyssnar och ger feed-back till grupperna.
Mer om ZeroSun ingår vid redovisningstillfället.

Transport: Gratis transporter för medverkande i projektet, mellan skolan och Exploratoriet.
För frågor: Thomas Löfgren, Exploratoriet thomas.lofgren@exploratoriet.se

El och energi –  för ett hållbart samhälle –  är ett samarbete mellan Exploratoriet och Skellefteå Kraft.

För pilotklasser – ett hisnande projekt med Alimak

Alimak är världsledande tillverkare av kuggstångsdrivna hissar. De mest välkända hissinstallationerna av Alimak är:  Turning Torso i Malmö, Eiffeltornet i Paris, tunneln mellan Dover-Calais och en hiss på en forskningsstation på Antarktis!

Ett pågående projekt är i ett ökenområde i Dubai, där Alimaks hissar ska användas under byggandet av ett högteknologiskt laboratorium. Ökensanden ställer till problem för hissarna. Här behövs kreativa lösningar. Var ska motorn sitta? Hur kan dörrar öppnas? Hur ska framtidens hissar se ut? Vad kan en smart hiss göra? Layout och design är viktigt, hur ska den se ut?

Elevgrupper får bygga en modellhiss per grupp vid besöket på Exploratoriet, för att förstå hur hissar är uppbyggda. Det mesta av idéarbetet och problemlösningen görs sedan på skolan för att presenteras för Alimak, avslutningsvis.
Transport: Gratis transporter för medverkande i projektet, mellan skolan och Exploratoriet.
För frågor: Thomas Löfgren, Exploratoriet thomas.lofgren@exploratoriet.se

Hela världens Alimak nära dig – ett hisnande projekt är ett samarbete mellan Exploratoriet och Alimak.

Med i Sagofesten på Nordanå
för förskolans 5-åringar

Exploratoriet deltar med aktiviteter utomhus på kulturområdet Nordanå under den årliga Sagofesten. Våren 2019 går festen av stapeln den 23 maj.

För förskolans alla femåringar, i samarbete med övriga aktörer på Nordanå och Skellefteå bibliotek.

Av och med gymnasiet

Brunnslocksidéer för framtiden

Gymnasieelevers delaktighet

Unga leder unga med Baldergymnasiet på Exploratoriet. Under höstterminen 2019 genomför Baldergymnasiets elever vid Naturvetenskapliga programmet återigen ett högstadieprogram tillsammans med Exploratoriet. Under halvdagspass har tolv klasser från Skellefteås alla åttondeklasser möjlighet att ta del av gymnasieungdomarnas utbud av experiment och visningar och få veta mer om hur det kan vara att välja Naturvetenskapliga programmet inför stundande gymnasieval.

Barn- och Fritidsprogrammet, Baldergymnasiet genomför under sju veckor hösten 2019 programmet Trollmor och de magiska glasen.  för grupper från Förskoleklass till årskurs 2 under handledning av Exploratoriets pedagoger. Det är färger och kemi, men också teknik på tapeten i sagoform och med egna laborationer för de allra minsta från Förskoleklass till årskurs 2. Såväl 2017 som 2018 genomfördes liknande samarbeten med Barn- och Fritidsprogrammet, Baldergymnasiet.

Brunnslock, en utställning med Estetiska programmet, Anderstorpsgymnasiet vår och sommar 2018. Hur kan framtidens brunnslock  i Skellefteå komma att se ut? Skellefteå kommun, Samhällsbyggnad gav uppdraget och jobbar vidare med tre finalister bland de fyrtio skisserna.

Under sommarlovet kan Exploratoriet erbjuda feriepraktik för gymnasieelever inom Skellefteå kommun i treveckorsperioder. Feriepraktikanterna får leda aktiviteter,  göra visningar och leda workshops med sommarbesökarna och också hjälpa till i café och shop.

Elever och lärare från Fastighetsprogrammet deltog under uppbyggandet av utställningsmiljöerna genom att anpassa och montera kupolen i limträ till planetariet i utställningshallen. Fastighetsprogrammet har också utvecklat en utställningsstation ”Darra på handen” till utställningen på Exploratoriet. Lärarna vid Fastighetsprogrammet har fler idéer på hur eleverna kan vara delaktiga i Science centrets fortsatta uppbyggnad.